Nadměrný obsah nečistot v oleji vede ke zvýšenému opotřebení třecích povrchů, ke tvorbě usazenin a kalů hromadících se v klikové skříni a celém olejovém systému a v konečném důsledku ik ucpání olejového filtru ak poruchám dodávky oleje do systému.
Obecně rozlišujeme dva druhy nečistot v motorovém oleji:
· Měkké nečistoty - jsou tvořeny převážně ropnými pryskyřicemi a tzn. "studenými kaly", které obsahují produkty oxidace oleje a palivo ve formě velmi jemné suspenze. Jsou rozpustné v benzenu a jsou organického původu.
· Tvrdé nečistoty – jsou tvořeny převážně kovovým otěrem z třecích ploch, prachovými částicemi a tvrdým karbonem. Nejsou rozpustné v benzenu a jsou převážně anorganického původu.
Nečistoty se mohou do motorového oleje dostat následovně:
· Vodou, která se dostává do oleje netěsnostmi akondenzací,
· Palivem, které se do oleje dostává vlivem nedokonalého spalování,
· Vzduchem, případně jinými plyny,
· Otěrem z třecích ploch.
V motorovém oleji se nejčastěji vyskytují právě měkké nečistoty. Jedná se většinou o přirozené produkty stárnutí. Hlavní příčinou znečištění motorového oleje měkkými nečistotami je nedokonalé spalování paliva . Toto nespálené palivo je tak pístními kroužky stíráno a dostává se do motorového oleje.
Za následek to má pokles viskozity a mazací schopnosti oleje. Mezi měkké nečistoty můžeme zařadit i vodu, která se do oleje dostává zejména ve formě kondenzátu při častém startování. Voda je v motorovém oleji nežádoucí, protože způsobuje zvýšené korozi u strojních součástek.
Kromě měkkých nečistot známe i tvrdé nečistoty. Množství tvrdých nečistot se obvykle vyjadřuje v hodnotě karbonizačního zbytku (MCRT - Micro Carbon Residue Test). Nový olej má množství karbonizačního zbytku do 1% hm au vyjetých motorových olejů se tato hodnota pohybuje obvykle do 3% hm. Motorový olej je ovšem v pořádku až do hodnot 4% hm.
Pokud je tato hodnota vyšší než 4% hm, tak motorový olej již není vhodný pro provoz. Problémy s vysokým karbonizačními zbytkem se objevují zejména u opakovaných výměn oleje. Tyto problémy byly spojeny s vyčerpáním detergence motorových olejů při dlouhých výměnných lhůtách a s tvorbou kalů, které při výměně motorových olejů nejsou dostatečně odstraněny a zůstávají v olejové vaně.
U naftových motorů se v motorovém oleji velmi často objevují saze . Částečky sazí jsou velmi malé, průměrně v desetinách mikrometru, ale velmi tvrdé a ve třecích uzlech pak působí jako brusný materiál. To vede ke zvýšenému oděru, což může postupně poškodit jednotlivé části motoru.
Opotřebení motoru se sleduje pomocí stanovení množství otěrových kovů v oleji. Většinou se sleduje obsah železa, mědi, chromu, olova a dalších kovů , které jsou obsaženy v konstrukčních materiálech. Navíc se obsah křemíku, který se do motorového oleje dostává jako typická součást prachu z nasávaného vzduchu, který přejde přes vzduchový filtr.
Jednou možností je přidání aditiv do motorového oleje, které zlepšují jeho vlastnosti. Taková aditiva naleznete i na našem e-shopu www.filtreaoleje.sk
Nejlepší je však pravidelně vyměňovat motorový olej a pak se nemusíte bát, že by vám nečistoty v oleji mohly poškodit motor. Motor vyměňujte alespoň jednou ročně nebo každých 10 000 najetých kilometrů.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024